warner.reismee.nl

Batavia

Zoals de titel al doet vermoeden, ben ik gisteren op zoek gegaan naar het koloniale verleden. Jakarta Kota is de naam die de koloniale naam heeft uitgewist.Gelukkig niet alles. Zo zijn er verschillende gebouwen in diverse staat van onderhoudt ( van goed gerestaureerd tot riskante bouwvallen) te bewonderen. Op het Fatma Fatahillah stapte ik het gouveneurshuis binnen. Ik stond even stil bij de collectie van opgegraven resten van een hindoetempel, toen een man mij aansprak en begon te vertelen over de historie van de herkomst. ' U bent een archeoloog?' , vroeg ik. Ja, dat is hij, maar nog veel meer hij is ook wayang poppenmaker en speler. Hij leidde me rond door het huis en de geschiedenis rondom de periode dat Jan Pietrzoon Coen de scepter zwaaide over Batavia. Tussendoor meldde ik dat ik niet om en gids gevraagd heb en dat ik straks niet over geld wil praten. ' No problem'. Ik nam de gok met het risico een heel vervelend afscheid te krijgen, want deze man kon goed vertellen en wist veel. Zo weet ik nu dat onze Jan Pieter een enorme schurk was, niet langer dan 1.40 meter lang en in een veel te groot graf ligt voor zijn lengte, daar kunnen nog heel wat schurken bij. Na deze rondleiding nam hij me mee naar het Wayangmuseum en daar kreeg ik een lezing ovr de fabricage, de materialen en de betekenis van de poppen. Zonder erbij aan te dringen wist hij wel duidelijk te maken dat hij graag wilde verkopen. ik heb niet gevraagd naar de prijs van een pop waar, volgens hem, ca. 50 dagen aan gewerkt wordt. Feit is wel dat ze zeer fraai waren. Toen ik wegging waren er inderdaad no problems. Jammer dat de argwaan tijdens het gesprek nooit helemaal is verdwenen. Van daaruit richting de haven, langs de geroveerde kazerne ,die nu in gebruik is als restaurant, en het gefortificeerde pakhuis en door naar de haven. Daar liggen de pinisi, makassar klippers, houten boten en dat ze oud zijn blijkt wel uit de vele onderhoudt die gepeegd wordt. Ondanks dit onderhoud denk ik dat geen enkele reisverzekering een overtocht met de meeste van deze schepen dekt.

Van daaruit ben ik gaan lopen naar de Chinese wijk, Glodok. Lopen is een erg hete activiteit in Jakarta, maar daardoor zie je wel meer. Helaas ook minder prettige zaken. Ik liep langs een krottenwijk en in een greppel stonden twee jonge jongens de boel uit te diepen. Ik vind het lastig om hun leeftijd te schatten. De greppel zal er wel zijn om te zorgen dat de wijk niet bij de eerste regen volstroomd. De drek waar deze jongens in stonden te werken doet vrezen voor hun gezondheid.

Glodok. van wat ik ervan gezien heb, is als in zoveel steden in armere landen, dat de koop waar geclusterd wordt aangeboden. Zo is er de electronica wijk, de huihoudelijke wijk, de eethuisjes wijk en de illegale dvd wijk. En vooral het laatste is een levendige handel aan de bedrijvigheid te zien. Voor mij leuk om te kijken, kijken en niets kopen.

's Avonds uitgeblust op bed. En vanmiddag neem ik de trein naar Malang, ik ben benieuwd.

Voordat ik weg ga, pak ik mijn Bahasa lesboek, want dat is hard nodig.

Groeten, Warner

Ps: geen fotoooooos want mijn snoertje zit ergens ingepakt

Reacties

Reacties

Gemma & Gé

Hoi Warner,

Oude herinneringen roep jij bij ons op uit de tijd dat wij Jakarta bezochten in jaren tachtig en negentig. Uiterlijk is er mogelijk wat veranderd maar het verhaal is tijdloos. Er zijn volgens mij nog wel makassar klippers met een Loyds verzekering of Anneke heeft vorig jaar onverzekerd rondgezeild in de wateren van Nieuw Guinea ;-))
Veel reisplezier en wij blijven jou volgend in de gordel van smaragd.

G&G

Dré "tsjongetsjonge"Bom

Volgens mij ligt het snoertje in het vakje bovenaan je rugzak, daar zit dan een kleiner vakje in; daar zit het snoertje niet in; wel daarachter bij je spakenspanners.
Anders weet ik het ook niet meer.

Michel

He"Warner. "The Story Teller", Mooi die verhalen.
En wat dat snoertje betreft, een goede verteller geeft je van zelf de beelden bij het verhaal.
Wat de argwaan betreft, gronden in dat geval, anders ga je vliegen.

Paul

Ha warner, het schaken is maandag 6 oktober bij Hans Hoogendam. Je wordt rond 20.30 verwacht. Ga dus alvast maar fietsen!

Wim

Hi Warner, een kwestie van woorden uit het hoofd leren. Gramatica leer je spelenderwijs. Ik had ook mijn lesboekje meegenomen. Wij zijn inmiddels op les 10 beland en het begint pittig te worden. Afgelopen zaterdag bij een beginnend Indische club een presentatie gegeven van mijn fietstocht in Sulawesi. men was erg enthousiast daarover. Als je zo door blijft gaan weet je ons allen best bezig te houden. Nog veel plezier.

Noortuk

Ha Warner,
Ik heb al toestemming gevraagd om minder te gaan werken : een blog van jou en een blog van Soe Ja om bij te houden ; ga er maar aan staan.

Leuk om je een beetje te volgen vanuit een verzopen Noordwijk. We kwamen net tineke nog tegen bij jullie buren op nummer 19. Het bescheiden pandje van de graaf. Zo bleek dat we dichtbij huis ook nog aardg wat cultuur hebben waarvan we geen weet hebben.
we kijken uit naar je volgende verhalen,
groetjes Wilma

Anneke Nwh.

Hallo wereldreiziger, geniet van alle indrukken. In welke plaats ga jij je vrijwilligerswerk doen? Ik ben vanaf 22-11 tot en met 15 -1 in Indonesie. Ik ga voor het eerst overwinteren. Mogelijk ga ik je bezoeken, hangt v.d. afstand af! Laat van je horen, voor nu selamat tidur en als je het morgenochtend leest selemat pagi!

Harm

Wat goed van je dat je zo uitgebreid al verslag doet van de reis. Hoop dat het gauw lukt om de foto's erop te krijgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!